Dag 51 Van Saint Jean Pied de Port naar Roncevalles

We zijn gistermiddag rond het middaguur aangekomen in het fraaie en super toeristische Saint Jean Pied de Port.
Hier komen niet alleen veel toeristen! Maar ook grote aantallen Pelgrims die vanuit dit plaatsje hun Camino beginnen.
Nadat wij onderdak hadden gevonden konden we nog niet inchecken en daarmee douchen. Dit kon pas vanaf 15.00 uur.
Voordeel van deze accommodatie is dat er half pension service wordt geboden.
Dus gingen we eerst maar - zonder bepakking die kon wel achtergelaten worden - op 'strûn' naar al dat toeristisch geweld....
Bij het bureau voor toerisme kon de inmiddels beroemde Jacobsstempel gehaald worden....
Na hier en daar met wat Nederlanders te hebben gesproken over hun ' Camino ' zijn we terug  gegaan naar de Gite..
Hier waren inmiddels veel wandelaars aangekomen.
Amerikanen,Canadezen,Zweden,Fransen etc en wij Nederlanders in de minderheid.....
We hebben ons vermaakt met de bagage van deze ' buitenlandse ' wandelaars....
Velen hadden bagage boven de 20 kg mee. Zelfs dames met een beauty case.....!
We hebben sommigen onze rugzakken maar 'efkes hifkje' litten....
En niet de bagage alleen steelde de show ook het naar bed gaan van de buitenlanders was hilarisch.
Geen orde in de 'grote' rugzakken!
Telkens het onderste uit de ' zak ' halen was favoriet.
Ze komen er van zelf wel achter hoe het lopen en organiseren van een Camino werkt, dachten wij lachend...
Vandaag hebben we een fantastisch mooie en af en toe zware kuier gehad via de route Napoleon.
Toen ik boven was dacht ik aan het leger van Napoleon die ook deze weg destijds bewandelden....Ik kon mij niet voorstellen dat na deze klim de soldaten nog puf hadden om te vechten......
De uitzichten hier - niet te beschrijven - zijn zo fantastisch mooi en weids. Vanaf ca 1300 meter hoogte gingen we uiteindelijk steil dalen via de bossen en met veel losse stenen naar de Refuge in Roncevalles. Om te overnachten in het Augustijner Klooster.
Hier werden we hartelijk ontvangen door een ' legertje ' Nederlandse vrijwilligers van het Jacobsgenootschap.
Zij hielpen ons en alle andere
' Pelgrims ' voor een slaapplaats in het Klooster. ( reserveren )
Niet iedereen kon hier onderdak krijgen! Maar! Iedereen werdt wel op weg geholpen om in de buurt de nacht door te brengen....
Routeafstand 25 km
Op de foto - Grazende schapen op grote
hoogte in de Pyreneeën.

Anoniem zei…
Zo mooi om te zien als de verse lopers erbij komen en wat ze mee hebben. Duidelijk geval van slechte voorbereiding.
We, piet en ciska lezen met veel plezier jullie verhalen die geschreven zijn op de mannier van : omke jan: heel herkenbaar. Ook de foto's van Anneke, prachtig. Het landschap dat jullie doorkruisen is gelijk als met de auto,maar ook totaal anders.. we zitten nu in de regen midden in een Duits stadje.Hou vol. Het ga jullie goed.