Dag 7 Van Tomar naar Fatima

Op de foto; Maria en de herderskinderen
                    ( Sculptuur)

Nadat we ons gisteren hadden 'gesetteld' in de fraaie B en B bovenin het Stations gebouw van Tomar liepen we door de prachtige stad aan de rivier Nabão. Deze watergang vloeit stroomafwaarts in de Taag. In Tomar ligt bovenop een heuvel  een enorme grote tempeliersburcht.
We vervolgden onze stadswandeling en gingen we in de namiddag op zoek naar een restaurant voor het avondeten.
We vonden in een zijstraatje een typisch Portugees eetgelegenheid.
Hier zaten veel Portugese families aan lange tafels te genieten van heerlijke gerechten.
Het was vol in het restaurant echter voor ons werd een uitzondering gemaakt en rapido een tafeltje klaargemaakt. Onder genot van biertje en wijntje werden we verblijd met een kostelijke Portugese maaltijd.
Vandaag stond het bezoeken van het bekende bedevaartsoord Fatima op het programma....
Nadat we vroeg naar bed waren gegaan ging de wekker vanmorgen om 06.00 uur af.
Tegen zeven uur vertrokken we met de bus richting Fatima.
Het was nog maar 07.45 uur toen wij arriveren in de stad. Fatima is sinds 1997 pas stad geworden. Eertijds was het een  dorp.
De stad staat bekend om de verschijningen van Maria aan drie herderskinderen.
Op 13 mei 1917 verscheen Maria voor de eerste maal aan de kinderen. Een broertje en een zusje en een nichtje. Er zouden nog vijf verschijningen volgen die zelfs de pers haalden.
Op het inmens grote plein - vijf maal groter dan het Sint Pieter plein in Rome - staat de Baseliek van Fatima. Recht tegenover staat een nieuwe enorme grote Pelgrims-Kerk naar ontwerp van de Griekse architect Alexandros Tombazi.
In deze modernistische Kerk kunnen 8700 Pelgrims een dienst bijwonen!
Iedere dag worden hier op het plein en in de Baseliek alsmede de nieuwe Kerk indrukwekkende diensten gehouden.
Vanmorgen tijdens een dienst op het plein werd er door een non zo prachtig gezongen dat wij met de bijbehorende akoestiek er 'koud' en emotioneel van werden......
Ook brachten we een bezoek aan de plaats waar de 'kinderen' opgroeiden. Het herdersdorp ligt 3 km buiten het plein. Een pad - genaamd ' de via Dolorosa' - leidde ons door een mooi park naar de plek waar Maria het eerst zou zijn verschenen.
Er staat nu een klein kapelletje wat uitzicht biedt op de Baseliek.
Hierna liepen we door naar het dorp voor een bezoek aan het herdershuisje ( museum ) waar de kinderen opgroeiden.
Na een lekkere lunch zijn we noch enige tijd gaan dwalen door de super toeristische binnenstad , alvorens we weer terug zouden gaan naar Tomar.